Saturday, July 19, 2008

Lupakan peperangan


" KAMI tidak ada aktiviti seperti ini di Iraq. Gunung-gunung kami sudah musnah kerana perang. Kami cuma ada sebuah gunung yang masih cantik di utara Iraq, tetapi masih berbahaya untuk didekati. Kami ditegah menghampirinya kerana bimbang masih ada serpihan bahan letupan tinggalan perang," kata Sarkawt Ahmed Rustum, 28, seorang warga Iraq yang berpeluang melakukan aktiviti mendaki tebing batu (rock climbing) di Kampung Wira Damai, Batu Caves, Selangor baru-baru ini.
Dia merupakan antara 25 rakyat Iraq yang berada di Malaysia untuk menjayakan satu program realiti televisyen (TV) kelolaan saluran TV Iraq, Al-Sharqiya yang berpangkalan di Dubai, Emiriyah Arab Bersatu (UAE). Dalam rancangan realiti TV yang dinamakan Free ini, para peserta dikehendaki melakukan pelbagai aktiviti lasak dan mencabar.
"Rock climbing sangat menyeronokkan dan saya amat menikmatinya," katanya sambil bola matanya sekali sekala memerhati ke arah seorang ahli kumpulannya yang sedang berhempas pulas memanjat tebing batu. Mungkin keseronokan ini membantu mereka melupakan penderitaan yang pernah dilalui dan kesukaran hidup di kampung halaman di Iraq. Di negaranya, Sarkawt bekerja sebagai seorang guru.

Dalam perang yang tercetus pada 2003 iaitu apabila Amerika Syarikat (AS) menceroboh Iraq, Sarkawt menceritakan, dia pernah melihat sendiri sahabat karibnya ditembak apabila cuba meloloskan diri daripada kepungan di sebuah masjid. Kawannya mati 10 jam selepas terkena tembakan yang mengandungi uranium. Sarkawt sendiri pernah ditinggalkan sendirian di padang pasir dengan darah berlumuran di kakinya.
"Malaysia adalah tempat terbaik yang pernah saya kunjungi. Di sini, segala-galanya manis dan indah," ujar Sarkawt tersenyum, sekali gus memudarkan riak serius wajahnya yang terpamer kala berbicara tentang peperangan dan situasi negaranya sebentar tadi.
Dalam cabaran mendaki tebing batu ini, para peserta dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu merah dan biru. Dalam tempoh 10 minit, setiap individu dikehendaki mendaki tebing batu sejauh yang mereka mampu (secara umumnya bagi pendaki baru, mereka hanya dibenarkan mendaki sehingga ketinggian 30 meter). Markah akan diberikan mengikut kumpulan.

Raghad Abd. Ma'ayof, 34, pula menyifatkan ia memang sukar tetapi menyeronokkan. Namun, serumit manapun cabaran yang dilalui, Raghad berkata, dia sanggup menempuhinya kerana dia telah melalui banyak cabaran hidup yang sukar.
"Saya tidak takut cabaran kerana saya sudah lalui banyak cabaran yang lebih besar," ujar wanita ini yang pernah mengalami lecur di seluruh kakinya akibat terjatuh dalam air panas ketika bekalan elektrik terputus di Iraq semasa perang.
"Perang sudah lima tahun berlalu dan sampai saat ini pun, saya belum menemui sebarang pekerjaan," kata Raghad yang merupakan antara peserta pertama yang mendaki.
Walaupun kedua-dua kumpulan dipisahkan dengan warna baju, namun sukar untuk melihat persaingan di antara mereka.
"Lihat peserta lelaki itu! Dia pasukan biru tapi dia memberi sokongan padu kepada seorang peserta dari pasukan merah. Ia mengagumkan!" jerit Rosil Azauui yang merupakan pengacara rancangan merangkap penerbit program berkenaan semasa Kosmo! sedang menemubualnya.

Rosil memberitahu, para peserta program ini datangnya dari seluruh negara tersebut. Mereka mempunyai latar belakang yang berbeza. Ada Islam, Kristian; Sunni, Syiah; Kurdis dan Arab. Mereka berbeza loghat, berbeza pekerjaan dan sebagainya.
"Sebenarnya, inilah antara matlamat utama kami mengadakan program ini di luar negara. Kami mahu menunjukkan kepada dunia bahawa Iraq bukanlah seperti yang digambarkan oleh laporan-laporan media sebagai sebuah masyarakat yang saling bergaduh.
"Rakyat Iraq sebenarnya saling menyayangi. Macam dalam program ini, mereka tidak pernah bergaduh sesama mereka," kata Rosil sambil menyifatkan pihak yang mencetuskan masalah di negara mereka bukannya dari dalam negara itu tetapi dari negara luar.
Apa pun, katanya, keadaan di Iraq pada masa kini sangat berbahaya sehingga tidak memungkinkan mereka membuat sebarang rakaman rancangan TV di sana.
"Anak-anak muda Iraq tidak boleh bebas melakukan apa pun. Sehingga untuk bermain bola sepak pun berbahaya. Yang perempuan, lebih teruk keadaannya. Hendak menghabiskan pelajaran pun sukar.
"Tetapi, mereka juga seperti anak-anak muda di tempat lain yang mahukan kebebasan untuk melakukan sesuatu. Mereka juga mahu tunjukkan kepada dunia bahawa mereka mahu hidup.
"Kami sediakan peluang bagi mereka untuk menikmati keseronokan hidup dan melupakan apa yang sedang dan telah berlaku di negara mereka," ujar Rosil sambil memberitahu rakyat Iraq begitu teruja menyertai program ini sehingga menerima lebih 10,000 penyertaan.
"Mereka hidup dalam suasana perang dan ini menjadikan mereka berjiwa cekal. Mereka seakan tidak takut untuk melakukan apa sahaja sehingga saya pula terpaksa menakut-nakutkan mereka," kata Rosil, dalam nada berjenaka.
Rosil cuma memaklumkan hadiah yang menjadi rebutan dalam program ini berjumlah USD$300,000 (RM982,307) keseluruhannya. Katanya, polisi saluran TV di negaranya tidak membenarkan pihak penerbit mendedahkan bagaimana pengagihan hadiah pemenang dibuat dan ia masih menjadi rahsia terutama dalam kalangan peserta.
"Kami juga mencari individu terbaik dalam program ini yang diukur dari sudut keupayaan melakukan aktiviti mencabar dan sahsiah diri. Kami mahu mencari contoh terbaik," ujarnya.
Pengarah program berkenaan, Ali Abu Khumra pula berkata, program ini bukan sekadar untuk menunjukkan kepada dunia tentang realiti Iraq bahkan kepada penduduk Iraq sendiri.
"Kami mahu mereka sedar bahawa mereka juga boleh melakukan apa sahaja termasuk sesuatu perkara yang baru.
"Di Iraq, kami tidak boleh melakukan aktiviti seperti ini. Kami juga tidak ada tenaga profesional dan kami tidak ada peralatannya," ujarnya.
Dalam program ini, para peserta akan berada di Malaysia selama dua bulan untuk melunaskan 60 aktiviti cabaran termasuklah berkayak di arus deras, ikhtiar hidup, payung terjun, menyelam dan sebagainya.
Ini merupakan program musim pertama dan Malaysia dipilih kerana keupayaannya mewujudkan pelbagai aktiviti dan penerimaan warga Iraq yang lebih baik.
Segala aktiviti mereka di sini diuruskan oleh syarikat aktiviti lasak, Paximej (M) Sdn. Bhd.
"Kami berbangga diberi kepercayaan menguruskan aktiviti ini. Ini kali pertama kami menguruskan aktiviti bagi program luar negara," kata Pengarah Urusan Paximej, Ahmad Kamil Mohamed.

No comments: